WAT IS DE KINESIO TAPING® METHODE?

Wat is de Kinesio Taping Methode Header
  • Ontwikkeld door Dr. Kenzo Kase® in 1979
  • De authentieke KINESIO Taping®-methode
  • De enige methode die wordt ondersteund door het werk van meer dan 100.000 onafhankelijke clinici
  • De enige tapingmethode die wordt toegepast bij het Center for Kinesio Taping® Methods van de University of New Mexico School of Medicine Department of Neurosurgery

De Kinesio Taping®-methode is per definitie het rehabilitatieve tapesysteem van kennis. Het is ontworpen om het natuurlijke genezingsproces van het lichaam te bevorderen, terwijl het ondersteuning en stabiliteit biedt aan spieren en gewrichten zonder daarbij het bewegingsbereik van het lichaam te beperken. Ook draagt het bij manuele therapie gebruikte manipulaties te verlengen.

Kinesio® Tape is latexvrij en dagenlang draagbaar. Het is veilig voor alle populaties variërend van pediatrisch tot geriatrisch en behandelt met succes een verscheidenheid aan orthopedische, neuromusculaire, neurologische en andere medische aandoeningen. De Kinesio Taping®-methode is een therapeutische tapetechniek die u niet alleen de ondersteuning biedt waar u naar op zoek bent, maar ook helpt bij het herstel van letsel en fysiologische disfunctie.

Door zich te richten op verschillende receptoren in het somatosensorische systeem, verlicht Kinesio® Tape pijn en vergemakkelijkt het lymfedrainage door de huid microscopisch op te tillen. Deze liftwerking vormt convoluties in de huid, waardoor de interstitiële ruimte wordt vergroot en een afname van de ontsteking in de doelgebieden mogelijk wordt.

Gebaseerd op jaren van medisch/paramedisch gebruik, wordt Kinesio® Tape specifiek bij een  patiënt gebruikt  op basis van de onderzoeksresultaten.   De bevindingen van deze onderzoeken bepalen de Kinesio® Tape-toepassing en het gebruik van geselecteerde co-interventies.

DE VOORDELEN VAN KINESIO®

Evaluatie en onderzoek zijn van cruciaal belang bij de behandeling van elke medische aandoening. Om de gewenste resultaten van een Kinesio Taping®-applicatie – of een andere behandeling – te krijgen, is een volledige patiëntbeoordeling noodzakelijk. In sommige gevallen kan de behandeling van een aandoening het noodzakelijk maken eerst een onderzoek te doen naar eventuele onderliggende problemen.
 Het onderzoek kunnen onder anderen handmatige spiertesten, range of motion, loopevaluatie en andere orthopedische speciale tests omvatten die noodzakelijk worden geacht binnen het toepassingsgebied van de therapeut. Op basis van de informatie die uit deze beoordelingen is verkregen, kan het juiste behandelingsprotocol worden opgesteld. Kinesio Taping® kan een waardevolle aanvulling zijn op dit protocol.
 Het is bewezen dat het positieve fysiologische effecten heeft op de huid, lymfatische systemen, bloedsomloop, fascia, spieren, ligamenten, pezen en gewrichten. Het kan worden gebruikt in combinatie met een groot aantal andere medische/paramedische behandelingen en modaliteiten en is effectief tijdens de revalidatie- en chronische fasen van letsel, en wordt veel gebruikt als preventieve maatregel.